Lekker bezig... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Stichting Partners in Hoop Ronald Boomsma - WaarBenJij.nu Lekker bezig... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Stichting Partners in Hoop Ronald Boomsma - WaarBenJij.nu

Lekker bezig...

Door: Ronald Boomsma

Blijf op de hoogte en volg Stichting Partners in Hoop

06 Juni 2010 | Malawi, Blantyre

Hallo, allemaal,
Hier weer een berichtje uit Malawi.
De afgelopen dagen zijn we druk bezig geweest met voorbereiding voor de bouw van een aantal geitenhokken op het landbouwproject. We hebben samen met David, Elizabeth en James een geitenboer bezocht en een geiten project met hokken als voorbeeld voor ons project. We hebben dit samen gedaan met een dierenarts die ons verder zal adviseren. Zijn naam is: Edwin Nkhulungo. Hij werkt voor Mikolongwe Farms in Chiradzulu district en is een goede raadgever voor ons geitenfokproject.

Verder hebben we in het Thyolo district een aantal bestaande en lang lopende geiten projecten bezocht. Het is een schitterende omgeving vol met theeplantages. Krijn kijkt zijn ogen uit! We zijn met James en David, dus met zijn vijven in een kleine auto gepropt. James had gedacht dat we de pick-up van Edwin konden gebruiken maar die moest voor onderhoud naar de garage. Dus helaas. Met veel moeite lukte het toch om in Thyolo aan te komen.

Eenmaal daar aangekomen hebben we een aantal gezinnen bezocht die van andere organisaties geiten hebben gehad om mee te gaan fokken. We hebben de mensen gevraagd naar hun ervaringen en wat voor hen het voordeel is voor om mee te doen aan dit geitenfok- programma. Verder hebben we gehoord hoe zij dit doen, gekeken hoe zij de hokken bouwen, de dieren voeden en de registratielijsten (amper kunnen) bij houden.

1 geit geeft ’s ochtends 2 Liter melk + ’s avonds 2 Liter melk = 4 Liter melk in totaal. Hiervan wordt circa 2 liter gebruikt voor eigen consumptie en de rest wordt verkocht op de markt. Hiervoor krijgen zij tussen de 50 á 60 Mk//L = ruim 3000Mk per maand = ruim € 14,00. Hiervan kunnen zij kleding kopen en een deel schoolgeld betalen voor de kinderen en nog wat eten. Het is niet genoeg maar het helpt! Naast deze opbrengsten geven de geiten veel mest wat goed is voor het stukje land dat de mensen hebben en waarmee ze een aanzienlijk grotere maïsoogst kunnen genereren dan voor dat zij de geiten hadden zonder de mest. Dan hebben ze natuurlijk ook nog de jongkies die worden geworpen. Een melkgeitje levert bij verkoop toch zo’n 6000 á 7000Mk op dat is ruim € 35,00 per stuk Hiervan kunnen ze echt investeren in het onderwijs voor de kinderen. Melk geiten geven ook meer jonkies gemiddeld dan vlees-geiten. Melk geiten kunnen wel 2x per jaar een worp geven van 2 á 3 geitjes per keer dus dat kan per jaar gemiddeld 5 geitjes opleveren. Toch een economische waarde van € 175,00

Ook hebben we een zonnecellen-project gezien in een dorp. Het gaat vaak om kleine houten kistjes met een solar paneeltje van misschien 20x10cm. Hierin zitten dan 3 oplaadbare batterijen die aangesloten kunnen worden op een Led-lampje. Dit lampje is niet veel meer dan een fietslampje maar geeft voldoende licht om een huis ’s avonds en ’s nachts te kunnen bijlichten in het donker. De eigenaar van een zo’n paneeltje gaf aan dat hij er héél bij mee was. Deze solar paneeltjes kosten 1500Mk = maximaal €8,50

Op vrijdag 4 juni zijn we samen met David, James en Elizabeth naar de markt van Ndirande geweest om het hout te gaan kopen voor de geitenhokken. We kopen het hout op 2 plaatsen en David regelt een grote vrachtwagen. Onderweg naar het landbouwproject kopen we ook nog de benodigde golfplaten, ijzerdraad en spijkers. Ook pikken we de timmerman op van de Good Samaritan Pentecostal Church. Hij zal ons gaan helpen met de bouw van het hok en de afrastering. De timmerman verwacht dat het bouwen van het geitenhok en het maken van de omheining ongeveer een week zal duren. Krijn zijn droom is dat hij het geitenhok nog kan zien voordat hij vertrekt.

Zaterdag 5 juni is er een begin gemaakt met de bouw van het geitenhok. Het zal een hok worden van 3½ meter bij 3½ en 1½meter hoog en 1 meter van de grond af. Hieromheen zal een hek gaan komen van 12 x 6 meter. Het zal dus een hele klus gaan worden om dit te realiseren. Dan heb je het alleen nog maar over een geitenhok.

We zijn dus hard aan het werk en maken heel wat mee. Ook minder leuke dingen:
We hebben nl. de afgelopen dagen een kleine aanrijding gehad. Krijn moest op een parkeerplaats iets achteruit rijden om een ander voor te laten i.v.m. een weg reparatie en hij ziet niet dat er al een auto achter hem staat, of dat er een auto nog aan het oprijden is achter hem… en boem…. Wij rijden nog een stukje door om een parkeerplek te kunnen vinden maar de auto achter ons blijft maar toeteren en gebaren maken dat we moeten stoppen. We worden er van beschuldigd dat we wilden vluchten voor de gemaakte schade aan zijn auto. Er was inderdaad een scheur in zijn bumper van de ander, maar naar ons idee kon dat nooit van deze aanrijding zijn. Er barste een discussie los tussen James/ik en de andere partij dat deze schade niet /wel/niet van deze aanrijding kon zijn. Krijn was wijselijk in de auto blijven zitten. Ik hoorde dat hij een gebed uitsprak en vlak daarna zei de man die schade aan zijn auto had : ‘bas, bas’ en klapte in zijn handen met een vegend gebaar hetgeen betekend, laat maar zitten. Wat waren wij dankbaar dat het zo met een sisser is afgelopen!

Ook was ik van de week naar het internetcafé geweest en helemaal vergeten mijn cameratas mee te nemen. Gelukkig blijkt de jongen die er werkt, het al gemerkt te hebben en hij had de tas voor me bewaard en apart gezet. Volgens David en James zijn de meeste winkelbedienden niet allemaal even eerlijk en was de kans erg groot dat ze hadden gezegd dat ze niks hadden gevonden. Maar deze man gelukkig dus wel en ik heb mijn tas met videocamera, fototoestel, microfoon en wat al niet meer weer terug. Alles zat er nog in. We hebben de man een beloning gegeven en daar was hij gelukkig erg blij mee! Ik heb hem hartelijk bedankt en Gods zegen gewenst in het Chichewa. Dat deed het ook nog eens goed!

We zijn erg dankbaar dat deze situaties zo goed afgelopen zijn!

Tenslotte wil ik jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor jullie betrokkenheid, mailtjes en gebeden en doe jullie allemaal de hartelijke groeten uit Malawi, mede namens Krijn.

Groeten, Ronald

• 06 Juni 2010 - 15:54

Bert En Corry Bax:

Ik ben onder de indruk hoe er bewust nagedacht wordt om effectief met de geiten om te gaan en hoe dit weer van belang is voor het naar school kunnen van de kinderen uit de gezinnen.
    De verslagen geven een goed beeld van wat jullie Ronald en Krijn doen,bedankt daarvoor,wij blijven voor jullie bidden,dat God met deze reis tot Zijn doel komt.
    Ook vindt ik het boeiend om via dit reisverslag op de hoogte gehouden te worden.

• 07 Juni 2010 - 17:13

Karina:

Moni,
    zikomo kwambiri voor de foto's, want dan begint het toch wel te kriebelen....
    Ik ben ook wel benieuwd hoe die geitenstal er komt uit te zien. Veel suc6 ermee. Om melkgeiten aan te schaffen is wel een goed idee.

• 08 Juni 2010 - 17:19

Matty V D Slikke:

Gelukkig dat God bij jullie is en dat bidden helpt!!!!heel leuk die fotoos en het uitgebreide verslag. heel veel zegen en wijsheid. Hartelijke groeten van Jan en Matty