Malawi, 5 juli 2007 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Stichting Partners in Hoop Ronald Boomsma - WaarBenJij.nu Malawi, 5 juli 2007 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Stichting Partners in Hoop Ronald Boomsma - WaarBenJij.nu

Malawi, 5 juli 2007

Door: Bernardine Boomsma

Blijf op de hoogte en volg Stichting Partners in Hoop

05 Juli 2007 | Malawi, Blantyre

Lieve allemaal,

Vandaag is het donderdag 5 juli en we hebben even tijd om een kort berichtje te plaatsen. Met ons gaat het goed. We beginnen langzaamaan een beetje te acclimatiseren, en genieten van ons huisje. Het is een oase in de roerige omgeving van Blantyre en Ndirande. We doen zoveel indrukken op, dat het fijn is om je even terug te kunnen trekken als gezin in een rustige omgeving. Nadia en Nathan genieten van de tuin die bij het huis hoort, en spelen graag met de hond van de britse eigenaars; Moby. Er zijn al wel 3 ballen lek gebeten, maar dat mag de pret niet drukken.Verder lopen er in en om de tuin regelmatig aapjes, en de kinderen doen hun best om de aapjes te spotten. Vanmorgen nog had Nadia een aapje net voor de lens van de camera, maar helaas... toen waren net de batterijen op! Dus nu maar wachten op een volgende kans! We hebben de afgelopen dagen nog niet veel meer gedaan, dan de omgeving wat verkennen, wat boodschappen en uitrusten. Maar het is goed om even wat te kunnen accimatiseren. Het is toch elke keer weer een flinke cultuurschok, om te zien hoe de mensen hier leven. Vooral voor Nadia is natuurlijk alles nieuw. Vanmorgen nog toen we hier heen gingen, kwam er een kindje naar Nadia toe en vroeg om geld; ze had honger... Voor Nadia was dit erg moelijk; want moet je doen? Aan de ene kant wil je graag wat geven, maar aan de andere kant stimuleer je daar ook het bedelen mee, en vaak worden er van het geld toch ook weer hele andere dingen gedaan als eten kopen. Maar Nadia vond het maar zielig, dus is ze met Ronald een brood gaan kopen om aan dat kindje te geven. Als ze echt honger hebben, nemen ze dat graag aan. Toen Nadia het aan haar gaf, moest dat kindje huilen, zo blij was ze er mee! Voor Nadia ook weer een moelijke, maar goede ervaring. Het is onze taak, om de kinderen hier bij te helpen, en te leren hoe we hier mee om moeten gaan. Elke avond hebben we dan ook family-time, om alles van de afgelopen dag met elkaar te kunnen bespreken.

Morgen gaan we met David naar het landbouwproject, en naar de weeskinderen van Satemwa's orphans. De onderzoeker van de Radbouduniversiteit zal ook mee gaan om te kijken hoe de projecten daar werken en hoe effectief ze zijn. Verder hebben we voor het weekend nog niet veel concrete plannen, omdat David en Elizabeth naar Lilongwe gaan, om de kerk daar te bezoeken. Dit is echter een lange busreis van 2x 8 uur, plus weer een overnachting. Wij hebben er voor gekozen om niet mee te gaan, maar om rustig in Blantyre te blijven. Wellicht dat we van het weekend Zwaantje kunnen bezoeken. Volgende week zullen er meer activiteiten gepland zijn, maar daarvan houden we jullie zeker op de hoogte!

Voor nu in ieder geval een hartelijke groet van Ronald, Bernardine, Nathan en Nadia uit Malawi!

• 05 Juli 2007 - 17:17

Ingrid:

Lieve vrienden,
    Wat een reis hebben jullie doorgemaakt zeg! Een moeilijk begin waarin je dan ook zeker merkt dat de duvel niet stil zit. Geweldig dat jullie dan gezegend worden met een goed plekje als gezin. God zal Zijn plan uitwerken! Weet jullie gezegend door Zijn kracht, liefde en rust. Hij is nabij!! AMEN??!!
    Willen jullie de hartelijke groeten overbrengen naar David en Elizabeth??
    Ik wil nog een brief schrijven aan hen maar zal ik dit maar per mail sturen??
    Heel veel succes nog met aclimatiseren en veel zegen in de komende dagen met het bezoeken van de projecten.
    Ik zal alles bij God brengen in gebed ook het feit dat er iemand van de universiteit bij is en dat daar zegen uit voort mag gaan komen.
    Ik voel me zo nauw verbonden met jullie dat het voelt alsof ik naast jullie zit, maar helaas verblijf ik in Nederland.
    Ik zie uit naar de volgende berichten, want wat is het fijn om al zo snel van alles op de hoogte te zijn.
    Een hele dikke knuffel voor Nadia ook namens Rachel en de groetjes aan Nathan.
    Liefs Ingrid

• 05 Juli 2007 - 21:21

Anneke:

Hoi allemaal,

Wat een moeilijke start van jullie vakantie. Fijn te lezen dat het er op dit moment uit ziet dat jullie het toch nog getroffen hebben met de huisvesting en jullie je daar als gezin even terug kunnen trekken van alle indrukken. Geweldig te lezen hoe zeker Nadia, maar ook Nathan het leven al daar oppikken. Het valt niet mee te realiceren dat er zoveel armoede is, maar alle kleine beetjes, zelfs een brood helpt op dat moment. Een gebaar wat wij ook al meerdere malen op onze vakanties hebben gedaan. Voor je gevoel veel te weinig, maar voor de ontvanger een dag met een sprankje hoop.
    We wensen jullie het allerbeste en veel geluk met alle plannen die julie daar hebben.

Groetjes,
    Aziz en Anneke

• 06 Juli 2007 - 13:45

Willy:

de foto in het weekblad is nu okay. duidelijk verhaal. Wat erg de armoede daar en wat zijn wij schandalig rijk. Goed dat we er op deze manier weer eens met onze neus op worden gedrukt.
    Sterkte, veel wijsheid en Zijn Zegen toegewenst.

• 06 Juli 2007 - 19:53

Froukje:

Hoi Ronald, Bernadine, Nathan en Nadia
    Leuk om zo jullie verhalen te lezen, ik hoop dat na de vervelende reis jullie daar een goede tijd zullen hebben!
    Ik wens jullie veel goeds toe,

Liefs Froukje