“Van 9800 bakstenen tot een doodziek kind” - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Stichting Partners in Hoop Ronald Boomsma - WaarBenJij.nu “Van 9800 bakstenen tot een doodziek kind” - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Stichting Partners in Hoop Ronald Boomsma - WaarBenJij.nu

“Van 9800 bakstenen tot een doodziek kind”

Door: Ronald Boomsma

Blijf op de hoogte en volg Stichting Partners in Hoop

20 Oktober 2014 | Malawi, Blantyre

“Van 9800 bakstenen tot een doodziek kind” (Maandag 20 oktober)
Deze dag staat in het teken van bakstenen regelen. Terwijl de dagloners al om 05.00uur aan de slag zijn om bakstenen op te halen bij een ‘oven’ welke we hebben opgekocht en deze bakstenen met de hand worden opgeladen op een vrachtwagen kan ik om 08.30uur met de auto vertrekken naar Satemwa.

Een ‘oven’ is hele grote stapel gedroogde modderstenen waarin diverse ‘luchtgangen’ zijn opengelaten. Onderin de oven zijn ook lange uitsparingen waarin vuur gestookt wordt om de stenen te kunnen bakken.

“Thee pluk target” (Maandag 20 oktober)
Onderweg rijden we langs de meest mooie natuurgebieden. Van rode aarde, tot bamboebos, van een rivier tot bijna onbegaanbare wegen, van theeplantages tot het dorp Satemwa. Onderweg doe ik nog wat contacten op met theeplukkers en uiteraard kan ik het niet laten om even mee te helpen en ook de theeplukrugzak om te doen. Een vriendelijke man staat zijn theeplukrugzak af aan de ‘Azungu’. Dit is ook voor hen zeldzaam. Dus moet er natuurlijk een mooie groepsfoto worden gemaakt bij de buit die tot vandaag al is geplukt. De theebladeren zullen straks door een medewerker van de plantage worden gewogen, het gewicht zal worden genoteerd met de naam van de plukker erbij en dan zal tevens gekeken worden hoeveel de theeplukkers vandaag nog plukken moeten want iedereen krijgt een theepluktarget. En dat dan allemaal tegen het schamele dagloon van omgerekend net €1,25/dag. De ‘fooi’ van €2,50 voor de groep die ik wil geven omdat deze mensen mij zo de ruimte gaven deel te zijn van hun werk wordt dan ook met grote dankbaarheid ontvangen!

Verslag uit: Malawi, Blantyre

7 WEKEN LANG EEN STEENTJE VAN HOOP MOGEN BIJDRAGEN

HOME BASED WEZEN PROJECT SATEMWA

Stichting Partners in Hoop is een gelegenheidssamenwerkingsverband aangegaan met Stichting Vrienden van Bokki om in het dorp Satemwa, regio Thyolo - zuid Malawi, een lang gekoesterde droom van de dorpsbewoners in vervulling te laten gaan; Het hebben van een veilig en menswaardig schoolgebouwtje voor de weeskinderen en (seksueel)misbruikte kinderen die in dit dorp worden opgevangen.

Met het bieden van een veilig, droog, schoon en menswaardig schoolgebouwtje kunnen we de kinderen die hier worden opgevangen en verzorgt, en de leerkrachten die we al hebben aangesteld, een nieuwe impuls geven om te komen tot een toekomst met Hoop.

Ronald Boomsma van Stichting Partners in Hoop, zal van 11 oktober t/m 29 november naar Malawi afreizen om dit project te coördineren. Ook zal hij de voorbereidingen treffen om het team van Stichting Vrienden van Bokki, welke 1 november in Malawi aankomt, te kunnen verwelkomen en begeleiden. Lokale bouwvakkers zullen samen met Cor Akkermans, John In de Weij, Frank de Ron en Richard van Stel van Stichting Vrienden van Bokki t/m 13 november aan de slag gaan met bouwen. Op 14 november 2014 zullen zij wellicht moe maar voldaan, het vliegtuig naar Nederland weer instappen.

Ronald Boomsma zal t/m eind november in Malawi blijven.